Articoli sull'analisi dell'interpretazione

Battel G.U., Bresin R., 1993. "Analysis by synthesis in piano performance: a study on the theme of the Brahms «Variations on a theme of Paganini op. 35»", Proceedings of the Stockholm music acoustic conference, a cura di A. Friberg, J. Iwarsson, E. Jansson, J. Sundberg, Royal Swedish Academy of Music n°79, Stockholm, pp. 69-73.

Battel G.U., Bresin R., De Poli G., Vidolin A., 1993. "Automatic performance of musical scores by means of neural networks: Evaluation with listening tests", Atti del X colloquio di informatica musicale, a cura di G. Haus e I. Pighi, AIMI, LIM-DSI, Università di Milano, pp. 97-101.

Battel G.U., Bresin R., De Poli G., Vidolin A., 1994. "Neural networks vs. rules system: evaluation tests of automatic performance of musical scores", Proceedings of the International Computer Music Conference, The International Computer Music Association, S. Francisco, pp. 109-113.

Battel G.U., Bresin R., De Poli G., Vidolin A., 1995. Performance of musical scores by means of neural networks, in "Schriften zur Musikpsychologie und Musikæsthetik. Der Härer als Interpret / Helga de la Motte-Haber, Reinhard Kopiez (hrsg.)". Peter Lang GmbH Europäischer Verlag der Wissenschaften, Frankfurt am Main, pp. 99-112.

Battel G.U., 1995. Analisi dell'interpretazione. Le nuove metodologie, in Diastema, IV, n.10, pp. 3-15.

Battel G.U., 1995. Nuove metodologie per l'analisi dell'interpretazione: regole per l'esecuzione automatizzata della musica pianistica, Atti della IIª Conferenza Internazionale di Acustica e Ricerca Musicale, Ferrara 19-21 maggio 1995, a cura di F. Pedrielli, CIARM, pp. 439-444.

Battel G.U., 1995. Analisi dell'interpretazione. Un sistema di regole quantitative per l'esecuzione musicale, in Diastema, V, n.11, pp. 7-25.

Battel G.U., 1995. Un progetto per l'analisi dell'esecuzione pianistica, in "Rivista Italiana di Musicologia", XXX, n. 2, pp.419-452.

Battel G.U., Fimbianti R., 1997. Analisys of expressive intentions in pianistic performances, Atti dell'AIMI International Workshop on Kansei - The technology of Emotion, Genova 3-4 ottobre 1997, a cura di A. Camurri, pp. 128-133.

Battel G. U., Fimbianti R., 1998a. How communicate expressive intensione in piano performance, Atti del XII Colloquium on Musical Informatics – Musical Informatics: Expression and Performance Analysis – II, in A. Argentini & C. Mirolo (Eds.) Proceedings of the XII Colloquium on Music Informatics, AIMI, Gorizia 24-26 settembre 1998, a cura di Alessandro Argentini e Claudio Mirolo, pp. 67 - 70.

Battel G. U., Fimbianti R., 1998b. Aesthetic quality of statistic average musica performance in differente expressive intensions, Atti del XII Colloquium on Musical Informatics – Demo Session, Gorizia 24-26 settembre 1998, a cura di Alessandro Argentini e Claudio Mirolo, pp. 251 - 254.

Battel G. U., Canazza S., Fimbianti R., Rodà A., 1998. III. Modalités de l’expérience in Gruppo Analisi e Teoria Musicale (GATM, Bologna), Quand une analyse schenkerienne est-elle utile aux interprètes?- "Revue belge de musicologie" Vol. LII pp. 331 - 334.

Battel G. U., Fimbianti R., 1999. Expressive intentions in five pianists’ performances, Atti del Symposium ESCOM “Musical cognition and behavior: relevance for music composing”, Roma, Università “La Sapienza”, 28 – 30 maggio 1998, in General Psychology, settembre 1999, 3, a cura di Marta Olivetti Belardinelli, pp. 277 – 295.

Battel G. U., Bresin R., 2000a. Legato, Staccato, and repeated tones in expressive piano performance, TMH – QPSR, KTH (KTH, Royal Institute of Technology, Stockholm; TMH, Department of Speech, Music and Hearing; QPSR, Quarterly Progress and Status Report), 1/2000, pp. 61 - 71.

Battel G. U., Bresin R., 2000b. Articulation Strategies in Expressive Piano Performance – Analysis of Legato, Staccato, and Repeated Notes in Performances of the Andante Movement of Mozart’s Sonata in G Major (K 545), Journal of New Music Research, 29 (2000), No. 3, pp. 211 – 224.

Battel G. U., Friberg A., 2002. Structural Communication, in (R. Parncutt & G. E. McPherson, Eds.) The Science and Psychology of Music Performance: Creative Strategies for Teaching and Learning. New York: Oxford University Press, 2002